RUB » Service facilities » ZFA » self directed learning and Tandem

Contact

Enke Spänkuch
Studierendenhaus (SH) 2/220
+49 (0)234 32 23818
enke.spaenkuch@rub.de
Office hours: by appointment


Tandem Office

Studierendenhaus (SH) 2/211
Tel +49 (0)234 32-25189
zfa-tandem@rub.de

Office Hours Summer Term 2019
Tue: 14:00 - 16:00
Wed: 10:00 – 13:00, 14:00 – 17:00
Thu: 12:00 – 14:00

reduced office hours 22nd - 26th April 2019
From 22nd to 26th April 2019 our office will be opened during the following times:

Tuesday: closed
Wednesday: 10am – 1pm
Thursday: 12am – 2pm


Sprachcafé

Practice different languages at the "Sprachcafé" – Language Practice Meet Up, every Monday during the semester from 5pm to 9pm at the Max-Kade-Hall, Laerholzstraße 82, Bochum.


Flyer Sprachcafé   (3.7 MB)


Individualised Learning

ZFA offers, in addition to a range of courses, the following modules of individualized, self-directed language learning opportunities.

Tandem consists of two people with two different language backgrounds working together. They help each other achieve their desired competencies in their target language. For example, if your native language is German and you wish to refresh your Spanish, then you could work with a Spanish or Latin-American Spanish speaking partner, who wishes to learn German. Tandem learners make their own decisions in regard to their learning. Tandem is a prototype for self-directed and individualized learning.

This module addresses learners with specific needs and limited availability of time, i.e., an employee of RUB, guest researchers or graduate students, whose different learning backgrounds require tailored solutions. During the first consulting meeting, the learning needs, goals and resources are identified; afterwards a training plan, which takes into account the dynamics of learning processes, is be developed.

This program is available for a fee.

These modules support learners in their individual learning projects. A counselor helps them with concrete recommendations for learning a certain linguistic pattern in a particular foreign language or for developing their learning competency in general. A language learning coach provides them with “help for self-help”, namely, focusing on the learner’s ability for self-determination and self-direction. Coaching is ultimately aimed at the sustainability of learning.

 

Wichtige Meldung des ZFA

Mithilfe von Sprachkursen und dem International Office ins Ausland
23.01.2019 (Organisation)
Am 16.01.2019 erschien in der WAZ ein Artikel über das International Office der RUB. Die beiden Erasmus-Studentinnen Iana Primovici und Jana Henninger haben bei uns erfolgreich mehrere Kurse absolviert. Jana Henninger sagte uns zudem, dass die bei uns belegten Schwedischkurse sie sehr gut auf die Zeit in Schweden vorbereitet haben. Den ganzen Artikel finden Sie hier: Abenteuer leben, in Europa studieren (WAZ Rhein-Ruhr, Mittwoch 16.01.2019)

Evaluationsergebnisse Wintersemester 2018/2019
25.03.2019 (Organisation)
Wir möchten Sie gut im Bereich Fremdsprachen ausbilden! Daher führen wir am Ende jedes Semesters in fast allen Veranstaltungen eine studentische Lehrveranstaltungsbewertung durch, um Ihre Meinung zu erfahren. Nun sind die Ergebnisse der Evaluation des Wintersemesters 2018/2019 ausgewertet und online einsehbar. Wir möchten uns bei allen TeilnehmerInnen für die sehr gute Bewertung bedanken! Evaluationsergebnisse Wintersemester 2018/2019

Sprachcafé - Language Guides und Teilnehmer für Deutsch gesucht
04.03.2019 (Organisation)
Für das Sprachcafé der Ruhr-Universität Bochum werden für das Sommersemester 2019 Language Guides und Deutsch-Muttersprachler als Teilnehmer für den Sprachtisch Deutsch gesucht. Ab dem 08.04.2019 geht es wieder los. Weitere Informationen finden Sie auf der Facebookseite des Sprachcafés